Dlaczego zrównoważony rozwój jest ważny?

Categories Biznes
Zrównoważony rozwój

Idea zrównoważonego rozwoju opiera się o takie planowanie działań, by te odpowiadały potrzebom współczesnego człowieka ale i nie ograniczały kolejnym pokoleniom możliwości realizowania swoich potrzeb. O zrównoważonym rozwoju mówi się przede wszystkim w kontekście środowiska – coraz większy nacisk kładziony jest na takie wykorzystywanie zasobów, by za 10, 20 czy 50 lat naturalne złoża czy tereny zielone w dalszym ciągu służyły ludzkości i nie ulegały degradacji przez nadmierne wykorzystanie ich na nasze potrzeby. O zrównoważonym rozwoju można mówić także w kategorii przedsiębiorstw, dla których celem będzie rozwijanie się przy najmniejszym ponoszeniu strat, zachowaniu najwyższej jakości i bezpieczeństwa działań oraz świadomości ekologicznej, społecznej i kulturowej.

Jak rozumieć zrównoważony rozwój? Definicja pojęcia

Zrównoważony rozwój, z angielskiego sustainability to założenie, zgodnie z którym firma prowadzona jest w sposób ograniczający jej negatywny wpływ na środowisko, gospodarkę czy społeczeństwo. Idea zrównoważonego rozwoju jest uważana za jedną z najzdrowszych, jakimi może kierować się firma – niesie korzyści zarówno dla jej otoczenia, jak i wewnętrznych działań i odnoszonych na rynku sukcesów. Przedsiębiorstwa, które chcą postawić na zrównoważony rozwój i dążenie do minimalizowania negatywnego wpływu własnej działalności na otoczenie powinny wdrożyć konkretne rozwiązania, skupiając się m.in. na eliminowaniu ryzyka, umiejętnym analizowaniu zagrożeń, skutecznym planowaniu działań i ciągłym doskonaleniu się. W ideę zrównoważonego rozwoju wpisuje się wiele międzynarodowych standardów ISO, do których decydują się certyfikować firmy z różnych gałęzi rynku. Bazując częściowo na założeniach zrównoważonego rozwoju starają się wspomóc firmy w dążeniu do osiągania wyznaczonych celów, a jednocześnie budowania świadomego, odpowiedzialnego i zrównoważonego rynku.

Dlaczego zrównoważony rozwój jest ważny

Modele działalności firm w obrębie różnych branż są tak odmienne od siebie, że trudno wyznaczyć złotą listę zasad jakimi należy się kierować chcąc postawić na zrównoważony rozwój. Są jednak pewne elementy, które po odpowiedniej interpretacji i implementacji sprawdzą się w każdym biznesie. Wśród nich pojawia się konieczność zwrócenia uwagi na problemy współczesnego społeczeństwa, środowiska i bliskiego oraz dalszego otoczenia firmy. Działania w stronę zrównoważonego rozwoju nie mają skupiać się wyłącznie na rozwoju firmy i osiąganiu kolejnych celów biznesowych, ale na budowaniu świadomej obecności marki na rynku i przywiązywaniu wagi do aspektów jej działalności nie związanych bezpośrednio z odnoszeniem sukcesu materialnego.

Co robić, by dążyć do zrównoważonego rozwoju?

Firmy, które chcą postawić na zrównoważony rozwój decydują się najczęściej na wdrożenie lub poprawę systemowego podejścia do zarządzania różnymi obszarami działalności firmy, w tym zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego czy zarządzania produkcją i bezpieczeństwem. Kroki w stronę zrównoważonego rozwoju firmy można zacząć jednak na mniejszą skalę, m.in. przez współpracę z zewnętrznymi firmami audytującymi. Jednostki takie mogą zająć się obliczeniem śladu węglowego dla wszystkich działań firmy czy jej konkretnych produktów, przygotowaniem audytu pod kątem certyfikacji systemów zarządzania czy audytem odpowiedzialności społecznej i środowiskowej z uwzględnieniem obszarów, w jakich firma może wprowadzić zmiany.

Działania w kierunku zrównoważonego rozwoju będą opierały się na początku o eliminowanie negatywnego wpływu firmy na otaczające środowisko, gospodarkę czy społeczeństwo. Wspomniane audyty czy badania śladu węglowego pozwolą nakierować działania w stronę zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, mniejszego generowania odpadów czy wydłużania żywotności produktów, a jednocześnie zbudują wokół marki obraz odpowiedzialności, ekologicznej świadomości i przemyślanych działań.

Firmy mogą przeprowadzić audyty nie tylko wewnątrz własnych procesów, ale i u swoich dostawców i w całym łańcuchu dostaw, finalnie korzystając wyłącznie z tych działających świadomie i odpowiedzialnie.

Zrównoważony rozwój firmy docenią jej klienci, którzy przy wyborach zakupowych coraz częściej kierują się obecnością certyfikatów i formalnymi potwierdzeniami ekologicznych działań po stronie producenta. Społeczna odpowiedź odbije się jednocześnie na firmie, która będzie mogła pozostać konkurencyjna na zmieniającym się rynku. Dlaczego to ważne? Każde działanie jednostki, firmy, organizacji czy przedsiębiorstwa ma realny wpływ na to jak wygląda świat teraz i jak może wyglądać za kilka czy kilkanaście lat. Aby przedłużyć jakość życia na Ziemi, warto zadbać o nią już teraz.