Zasady suplementacji aminokwasami

Categories Zdrowie

Jest to przyjmowanie dodatkowych aminokwasów. Dzięki suplementacji możliwe jest przyspieszenie regeneracji naszych mięśni oraz ich wzrost. Zaleta ta jest bardzo znacząca, zwłaszcza dla osób intensywnie ćwiczących oraz dla kulturystów. Są to bowiem osoby, które bardzo dbają o swoje mięśnie oraz o ich odpowiedni rozrost. Suplementacja aminokwasów odbywać się może poprzez przyjmowanie pastylek z zawartością dopasowanych aminokwasów. Jest to szybki i jak najbardziej bezpieczny sposób na dostarczenie naszemu organizmowi białek, które wzmocnią nasze mięśnie i poprawią kondycję i wydajność podczas treningów.

Łączenie białek z aminokwasami

Ten proces wiąże się ściśle z suplmentacją. W momencie, gdy spożywamy produkty pochodzenia zwierzęcego, w których jest spora zawartość białka, aminokwasy dostają się do naszego organizmu poprzez rozłożenie białek na czynniki pierwsze. Dlatego też suplementacja wiąże się z większą ilością aminokwasów, jakie zostaną dostarczone do naszego organizmu. Wpływa to bardzo pozytywnie, zwłaszcza na osoby, które ćwiczą regularnie i intensywnie. Synteza białka bowiem wzrasta aż o 60% u osób aktywnych fizycznie, natomiast u osób całkowicie niećwiczących o 40%. Jest to duża różnica pomiędzy osobami niećwiczącymi.

Kto powinien uważać na ‘’przedawkowanie’’ aminokwasów?

Jeśli bierzemy dodatkowe aminokwasy w postaci tabletek, musimy bardzo uważać na rozsądne dawkowanie ich. Dodatkowo, ważne jest przy przyjmowaniu łatwo dostępnych aminokwasów, byśmy nadal przyjmowali je wraz z pożywieniem. Nasz układ pokarmowy bowiem może przyzwyczaić się dość szybko do przyjmowania łatwo dostępnego białka i w konsekwencji nie będzie ‘’chciał’’ go trawić w przypadku przyjmowania aminokwasów sposób naturalny. W skrócie, można nabawić się znacznych problemów z układem pokarmowym podczas przyjmowania jedynie białka w tabletkach. Dlatego też wszystkie kroki związane z wykonywaniem ćwiczeń i intensywnych treningów powinniśmy omawiać z trenerem personalnym, dietetykiem lub lekarzem.

Aminokwasy i sport

Dzięki przyjmowaniu dodatkowej ilości aminokwasów mamy większe możliwości na osiągniecie odpowiednich wyników oraz zwiększenia naszej masy mięśniowej. Aminokwasy w sporcie mają kluczowe znaczenie. To dzięki nim możliwa jest znaczna poprawa jakości naszych ćwiczeń oraz zwiększenie wydajności podczas intensywnych treningów. Uprawiając sport powinniśmy pamiętać przede wszystkim o odpowiednim odżywianiu się – musi być ono adekwatne do naszego stanu zdrowia, stylu ćwiczeń i potrzeb organizmu.

Rodzaje aminokwasów

Aminokwasy dzielą się przede wszystkim na endogenne oraz egzogenne. Pierwszy typ aminokwasów to te, które mogą zostać wytworzone przez nasz organizm. Natomiast aminokwasy egzogenne są dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem. Jest to podstawowy podział. Możemy mieć również do czynienia z paroma dodatkowymi rodzajami aminokwasów, jednak ten typ podziału uchodzi za najważniejszy. Są bowiem aminokwasy niebiałkowe czyli naturalne, kontaktowe, lub takie które powstają na skutek dekarboksylacji aminokwasów.