Dlaczego firmy liczą swój ślad węglowy?

Categories Biznes
Obliczanie śladu węglowego

Obecnie każda firma jest zobowiązana między innymi do tworzenia raportów CSR. Budując swoje strategie wprowadzania produktów na rynek, ich dystrybuowania i sprzedawania warto pamiętać o środowisku, a obliczenie śladu węglowego to najlepszy sposób, aby w mierzalny sposób sprawdzić, jaki wpływ mają określone działania firmy na środowisko. Coraz więcej przedsiębiorców zwraca uwagę na sprzyjające środowisku działania, ale to nie jedyny powód, dla którego firmy coraz chętniej liczą swój ślad węglowy.

Czym jest ślad węglowy?

Ślad węglowy to suma emitowanych do atmosfery gazów cieplarnianych produkowanych bezpośrednio lub pośrednio przez osoby, organizacje, wydarzenia lub produkty. Ślad węglowy to ogólna nazwa, która obejmuje emisję dwutlenku węgla, metalu, podtlenku azotów, ale też innych gazów możliwych do wyrażenia w CO2.  Produkcja gazów cieplarnianych przyczynia się do zjawiska, jakim jest globalne ocieplenie. Ślad węglowy spędza sen z powiek ekologom, aktywistom ruchów ekologicznych oraz osobom walczącym o dobrą przyszłość naszej planety.

Jak obliczyć ślad węglowy?

Ślad węglowy firmy, instytucji czy organizacji obejmuje emisje spowodowane przez wszystkie działania przedsiębiorstwa. Do obliczenia śladu węglowego wlicza się nawet zużycie energii w budynkach i środkach transportu. Ponadto, aby dobrze policzyć ślad węglowy produktu uwzględnia się:

  • emisję spowodowaną wydobyciem surowców,
  • energię potrzebną do wytworzenia produktów,
  • produkcję,
  • użytkowanie,
  • składowanie lub recykling.

Prawidłowo obliczony ślad węglowy firmy bierze pod uwagę nie tylko emisję na własnym terytorium, ale także emisje towarzyszące produkcji i dystrybucji produktów importowanych. Śladem węglowym firmy są więc wszelkie emitowane przez firmę gazy cieplarniane, które wyraża się jako ekwiwalent dwutlenku węgla na jednostkę produktu. W zapisie jest to: CO2/jednostkę funkcjonalną.

Metody obliczania śladu węglowego

Ślad węglowy firmy można policzyć na dwa sposoby. Należy jednak pamiętać, że to przedsiębiorcy sami określają granice i zakres obliczania śladu węglowego. W zależności od potrzeb mogą wybrać metodę:

  • od kołyski do bramy z ang. from cradle to gate – kładzie nacisk na wszystkie etapy powstawania produktu, od wydobycia surowców po dostarczenie gotowego artykułu do klienta indywidualnego;

To metoda, której ślad węglowy liczy się uwzględniając wszystkie etapy wytworzenia po wyrzucenie produktu, czyli liczy ślad węglowy od wydobycia surowców koniecznych do powstania produktu po jego utylizację.

Dlaczego firmy kontrolują swój ślad węglowy?

Ślad węglowy można obliczyć dla konkretnej firmy, ale także dla konkretnego produktu.  W zależności od zachodzących procesów przedsiębiorstwa na całym świecie decydują się na obliczanie śladu węglowego, aby poprawić swoją konkurencyjność, ale także dopasować się do zapotrzebowania konsumentów.

Wiedza na temat śladu węglowego i jego kontrola sprawia, że firma staje się bardziej atrakcyjna nie tylko dla środowisk proekologicznych. Informacja o minimalizowaniu śladu węglowego np. danego produktu jest istotna, ponieważ świadczy o odpowiedzialności producenta. Obliczenie śladu węglowego jest nie tylko korzystne wizerunkowo, ale pozwala także na optymalizację procesów w firmie i jednoczesną troskę o środowisko. Kontrola śladu węglowego firmy niesie ze sobą wiele korzyści, wśród których warto wymienić także poprawę efektywności energii elektrycznej i różne możliwości rozwoju.

Czy warto zredukować ślad węglowy firmy?

Skorzystanie z kalkulatora emisji CO2 to możliwość, która pozwala obliczyć ślad węglowy firmy, a dzięki temu podjąć kroki, aby ograniczyć emisję. Dobrym pomysłem są także szkolenia dla firm z zakresu produkcji śladu węglowego i emisji gazów cieplarnianych, które pozwalają uświadomić sobie zagrożenia i podjąć stanowcze kroki, które pozwolą je ograniczyć. Należy pamiętać, że śladu węglowego nie da się sprowadzić do zera, jednak celowe wpływa na jego minimalizację to bardzo ważne zadanie.