Ubrania firmowe a identyfikacja wizualna pracowników

Categories Produkty i towary

Rozpoczynając pracę w nowym miejscu, jednym z etapów integracji ze środowiskiem jest konieczność dostosowania się do panującego dress codu. Większość firm, ma określone zasady opisujące jak powinni ubierać się pracownicy konkretnych stanowisk. Ubiór nie tylko pozwala nam oddzielić prywatną strefę naszego życia od tej zawodowej. Eleganckie ubranie jest niezwykle ważne zwłaszcza w pracy, w której codziennością jest kontakt z klientem. Dobrym przykładem jest praca przedstawiciela handlowego, który zawsze musi być elegancki i z klasą, od tych czynników bowiem decyduje jaki będzie wynik sprzedażowy w firmie. Schludna odzież spowoduje, że firma będzie postrzegana bardziej pozytywnie. Pracownicy stosujący się do dress codu mają znaczący wpływ na wizerunek firmy, dlatego jest on tak ważny i wymagany przez pracodawców.

Ubrania korporacyjne jako ważny element identyfikacji wizualnej

My jako klienci po ubraniach sami możemy domyślić się na jakim stanowisku pracuje dana osoba. Jest to dostrzegalne w hotelach, gdzie każdy pracownik wygląda inaczej w zależności od charakteru jego pracy. Na recepcji spotkamy się z eleganckimi garniturami, sukienkami, całość musi być pasująca do siebie. Pokojówki spotkamy w praktycznych fartuszkach a kucharzy w specjalistycznych fartuchach. Wszyscy ubrani są inaczej, jednak jako cały zespół stroje te są zgrane. Mimo odmiennych stanowisk, każdy musi przestrzegać zasad dotyczących ubrania. Przykładem podtrzymywania określonego wizerunku firmy, są również pracownicy restauracji którzy albo noszą wszyscy taki sam t-shirt lub fartuch, albo są ubrani podobnie, a dodatkiem jest np. firmowa plakietka. Każdy klient tej restauracji bez problemu rozpozna do kogo ma się zwrócić z zamówieniem. Dress code nie tylko dobrze świadczy o organizacji firmy, jest on również pomocny dla klientów, którzy nie będą mieli trudności z rozpoznaniem kadry. Coraz więcej firm uważa, że inwestycja w odzież dla pracowników jest równocześnie inwestycją w reklamę. Na rynku powstaje coraz więcej przedsiębiorstw, które zajmują się produkowaniem odzieży na zamówienie, na którym można umieścić logo danej firmy. Dlatego firmowe bluzy czy t-shirty są coraz bardziej popularne.

Dress code jest codziennością wszystkich osób pracujących w korporacjach. Już na start dostają oni masę wskazówek w co się powinni ubrać aby dopasować się do panujących standardów. Do obowiązujących zasad zaliczają się również wskazówki odnośnie makijażu czy dodatków. Do pracy biurowej wymagane są od mężczyzn eleganckie koszule i garnitury. Kolory powinny być stonowane tak aby nie stłumiły wyglądu samego pracownika. Kobiety mają większą swobodę. Mogą one ubierać eleganckie garsonki, sukienki, koszule, spódnice czy kombinezony. Biżuteria nie powinna być rzucająca się w oczy. Delikatny makijaż podkreślający naturalną urodę, z pewnością nie zaszkodzi jednak mocne cienie i intensywny kolor szminki raczej nie będzie dobrze postrzegany. Niektóre firmy stosują się do zasady, że w piątek pracownicy mogą się  ubrać dowolnie. Dla wielu osób jest to bardzo sympatyczny element zakończenia tygodnia, gdzie w wygodnych ubraniach mogą pójść do pracy. Nie dotyczy to oczywiście osób mających kontakt z klientami-oni muszą nieustannie wyglądać wyjściowo i odświętnie. Mimo, że każdy z nas chciałby się ubierać dowolnie i pracować w luźnym stroju, niestety nie jest to możliwe we wszystkich przypadkach. Niektóre zawody, nie wymagają dress codu. Artyści lub osoby pracujące w branżach w których ceniony jest indywidualizm mogą cieszyć się brakiem ograniczeń w tej kwestii.