Certyfikacja systemów zarządzania a przewaga konkurencyjna

Categories Usługi
Certyfikowanie

Wyjście z własnym produktem na globalny rynek i możliwość zawierania umów z kontrahentami międzynarodowymi to cel, który stawia przed sobą dziś wiele firm i przedsiębiorstw. Aby konkurencyjność z firmami działającymi na taką skalę była jednak w ogóle możliwa, konieczne jest nieustanne rozwijanie się i udoskonalanie własnych praktyk i działań w celu uzyskiwania jeszcze lepszych efektów i produktów.

Jedną z popularniejszych w ostatnich latach dróg do poprawy pozycji firmy na tle konkurencji jest systemowe zarządzanie produkcją, działaniem firmy czy jakością wyrobów, zgodne z odpowiednimi normami i potwierdzane prestiżowymi w oczach rynku certyfikatami. Do niedawna certyfikację systemów zarządzania uważało się jednak za domenę wyłącznie dużych przedsiębiorstw. Dziś potrzebę korzystania z tego typu rozwiązań widzą jednak również mniejsze firmy działające na rynku lokalnym. Jak certyfikacja systemów zarządzania wpływa na przewagę konkurencyjną firmy i jak wyglądają firmy bez certyfikatu na tle tych, które się o niego postarały?

Korzyści z certyfikacji w budowania przewagi konkurencyjnej

Jednym z głównych założeń standardów ISO odnoszących się do systemów zarządzania różnymi aspektami działalności firmy w określonej branży jest stworzenie standardów, które uporządkują pracę przedsiębiorstwa i stworzą jednolitą podstawę produktów godnych zaufania. Fakt, że firma podejmuje wyzwanie przearanżowania własnej działalności i spełnienia wielu bardzo specyficznych wymagań określonych przez standardy ISO to już wyraźny sygnał do tego, że bierze ona pełną odpowiedzialność za swoje produkty i gwarantuje najlepszą możliwą jakość usług wszystkim zainteresowanym klientom. Posiadanie certyfikatu świadczącego o zgodności z daną normą ISO to więc szansa, na pokazanie się na rynku z dobrej strony i zaprezentowanie, że stworzony przez firmę wizerunek to nie tylko sztucznie wykreowana fasada, ale stan faktyczny sprawdzony i potwierdzony przez odpowiednie jednostki kontrolne.

Certyfikacja systemów zarządzania to przede wszystkim podjęcie działań porządkujących działanie organizacji, szansa na poprawę relacji biznesowych w całym łańcuchu dostaw, wprowadzenie wysokich standardów jakości w codziennym funkcjonowaniu firmy oraz obniżenie ryzyka i kosztów działalności poprzez wyeliminowanie produktów i praktyk prowadzących do złej jakości dóbr i usług.

Firma bez certyfikatu

Oczywiście firmy, które nie zdecydują się na certyfikację swojego systemu zarządzania ciągłością działania mogą w dalszym ciągu zabiegać o klientów na swoim rynku i odnosić na tym polu niemałe sukcesy. Trendy gospodarcze pokazują jednak, że zarówno przedsiębiorcy jak i klienci końcowi stają się coraz bardziej świadomi istotnej roli jaką wysoka jakość zarządzania odgrywa w przemyśle i świecie i tym samym oczekują, by producenci dostarczający konkretne produkty i usługi robili wszystko, by tę najwyższą jakość zachować.

Certyfikat wiąże się z możliwością oznaczenia zgodności z normami ISO na produktach dostarczanych do klienta końcowego. Biorąc pod uwagę, że klient postawiony przed wyborem pomiędzy produktem z certyfikatem i bez niego prawdopodobnie wybierze ten sprawdzony, a więc certyfikowany, przewaga konkurencyjna firm z certyfikowanym systemem zarządzania jakością czy produkcją wcale nie dziwi.

Wprowadzając do swojego działania lepsze praktyki oparte na sprawdzonych, stosowanych na całym świecie wytycznych, firma upewnia się, że jej działanie i rozwój są nieustannie prowadzone na możliwie najwyższym poziomie i nie odbiegają znacząco od konkurencji. Wybicie się na rynku przed konkurencję to w obliczu tak wielu funkcjonujących dziś firm wyzwanie, które wymaga już nie tylko dostarczania dobrych jakościowo produktów, ale i skutecznego i zrównoważonego zarządzania całą działalnością firmy.